ROZMANITÁ KOSTARIKA

Ak plánuješ dovolenku na Kostarike, toto sú miesta, ktoré musiš vidieť a veci, ktoré musíš zažiť!

Dobre… dobre - nemusíš, ale určite ich odporúčam! :)

Ako som už písala v predošlom článku, či už si plážový povaľač ako ja a chceš sa ísť slniť na biele pláže s drinkom v ruke, či si surfer (wannabe ja) a lákajú ťa vlny oceánu, či si adrenalínový nadšenec a dovolenku si predstavuješ aktívne, alebo si skrátka turista a chceš z každého rožku trošku, Kostarika je pre teba ideálna destinácia!

Ktoré miesta teda nevynechať?

MOJE OBĽÚBENÉ JACÓ

Jacó (číta sa Hakó) bolo kedysi jedno malé spiace mestečko, v ktorom žili prevažne rybári a domáci surferi. No po veľkom cestovateľskom boome sa Jacó stalo centrom prevažne mladých cestovateľov a surferov z celého sveta, kde je každý večer nejaká párty a nekončiaca zábava. Jeho najväčšou výhodou a dôvodom prečo sa stalo také vyhľadávané je fakt, že je od hlavného mesta San José iba hodinu a pol jazdy. Je to prvá a najbližšia možnosť dostať sa k oceánu po prílete na Kostariku.

Jacó bola moja „základňa“, kde som strávila celých 6 týždňov a tak si zaslúži viac pozornosti. Tú mu venujem v najbližšom článku.

MALÝ RAJ MONTEZUMA

Do Montezumy sa dá dostať iba dvoma spôsobmi a to buď taxi loďou z Jacó, alebo autobusom po nekonečnej ceste-neceste. Výmole a štrkový povrch „vozovky“ ti poslednú hodinu cesty trošku ponatriasajú žalúdok, ale garantujem ti, že keď vystúpiš, ocitneš sa v úplne inom svete, v ktorom ti na zastávke autobusu nad hlavou skáču opice v korunách stromov.

Montezuma je minidedinka s pár uličkami situovaná uprostred ničoho. Z jednej strany je obklopená oceánom a z druhej kopcami a džungľou. Má nádhernú veľkú pláž, na ktorej sa dá  stanovať či opekať, čo vytvára takú príjemnú hippie atmosféru.

Ja som bývala asi 5 kilometrov od Montezumy ešte v menšej dedine, čo už rozložením skôr pripomínala naše lazy. Sem-tam malý domček či chatrčka, obrovské záhrady končiace na pláži pri oceáne plné divokého vtáctva, či voľne žijúcich opíc, nikto nikde..

Záhrada a súkromná pláž okolo chatrčky, v ktorej som bývala

Čo sa teda v Montezume a jej okolí oplatí vidieť?

Okrem prechádzky v samotnej dedine a vylihovania na pláži či surfovania odporúčam krátky, asi polhodinový výlet k vodopádom. Sú tam jediné prístupné zadarmo, takže stačí pozrieť na mapu na zastávke a môžeš ísť. Určite odporúčam dodržiavať pokyny, že treba ísť aspoň v teniskách, lebo dopadneš ako my, trubky, ktoré sme sa tam vybrali v šlapečkách a potom sme sa brodili riekou po šmykľavých kameňoch, blate a džungľou BOSÉ! (No jo, som skrátka prototyp stratenej bloncky..)

Montezuma waterfall

Za návštevu stojí aj národný park Cabo Blanco Absolut Natural Reserve vzdialený od Montezumy asi 7 km a malý ostrov „duchov“, na ktorom je iba cintorín Cabuya Island Cemetery. Zvláštnosťou je, že na tento ostrov sa dá dostať pešo iba počas odlivu, takže ak sa tam náhodou vyberieš, určite si čekni kedy je príliv, aby si sa tam náhodou nezasekol. Nocovať na ostrove, kde je iba cintorín, nič moc asi..

Na tento ostrov som sa nakoniec nedostala, pretože som tam bola v čase, kedy bol odliv ráno a večer o 6. Čiže ráno som nedokázala vstať (aj keď som sa naozaj snažila) a večer už bola tma.

čo sa týka dopravy, tak ako som spomínala vyššie, do Montezumy sa vieš dostať taxi loďou z Jacó za 35$/jedna cesta, alebo verejnou dopravou, kde je východiskovým bodom mesto Puntarenas, odkiaľ si treba zobrať trajekt za cca. 1,6$/jedna cesta a potom autobus za necelé 4$. Taxi loďou to trvá približne hodinu a verejnou dopravou cca štyri. Hej, veľký rozdiel, treba si určiť priority – budget alebo čas..

v Montezume je niekoľko hotelov a hostelov v cenových hladinách rovnakých ako všade inde na Kostarike. Tým, že som bývala cez couchsurfing, tak ti neviem odporučiť žiadny konkrétny.

LA FORTUNA S VÝHĽADOM NA SOPKU ARENAL VULCANO

La Fortuna je taktiež malá dedinka nachádzajúca sa vo vnútrozemí, obklopená dažďovým pralesom. Priláka ťa svojimi prírodnými minibazénikmi z horúcich prameňov, ktoré vyvierajú priamo pod sopkou, alebo výletom a túrou okolo sopky.

Plánovala som ostať v La Fortune tri noci, ale keďže sme absolútne nevychytali počasie a predpoveď bola večný dážď (neviem čo sa čudujem, keď som v DAŽĎOVOM pralese), sme sa s kamoškou rozhodli, že odídeme skôr. Pravdou je, že počasie sa tu mení častejšie ako v Anglicku.

Chceli sme ísť na túru okolo sopky, ale naozaj sa nám nechcelo riskovať, že tam prídeme a všetko bude ponorené v hmle, či v čiastočnej hmle ako na Bali a budeme z toho zbytočne smutné, tak sme sa na to jednoducho vybodli. Namiesto toho nám náš domací (Adrian) ukázal vodopády. Tam sme sa dostatočne vybláznili skákaním do vody a večer sme sa rozhodli, že sa pôjdeme vykúpať do horúcich prameňov, čo je ďalší z dôvodov prečo navštíviť La Fortuna.

Vitajte v dažďovom pralese

Adrian nás ubezpečil, že je absolútne bezpečné ísť sa tam kúpať v noci, lebo tam býva množstvo skupiniek s turistami, všetci tam majú sviečky či baterku, popíjajú pivečko a klábosia do hlbokej noci. A veľmi podstatná poznámka - boli prístupné zadarmo (všetky ostatné pramene majú podchytené drahé hotelové rezorty)!!! O.K, znie to dobre.

Zavolali sme si taxi, ktorý nás tam vyviezol a donavigoval v štýle: „už len 300 metrov týmto smerom a ste tam“ a zmizol.. „O.K., dikičko!” Ostali sme stáť v podstate totálnej tme a hmle s minibaterkou na prázdnom parkovisku uprostred ničoho… No čo už, ideme tam pozrieť, nič iné nám neostáva. S polosvietiacou baterkou sme sa vybrali šmykľavým chodníkom dole k prameňom, kde sme našli AŽ jednu skupinku turistov s ich guidom a superprofesionálnymi baterkami. Našťastie som tam spoznala chalana, ktorý býval predtým u nás v Jacó v hosteli a tak sme sa k nim pridali. Nakoniec sme sa zdržali iba hodinu, pretože skupinka odchádzala a ostať tam v úplnej tme samé dve šibnuté baby by nebol úplne najlepší nápad.

Takže tieto „hot springs“ určite odporúčam, ale radšej cez deň :)

• Do La Fortuna sa dá dostať ako všade na Kostarike dvoma spôsobmi a to súkromnou dopravnou spoločnosťou za cca. 60 dolárov, alebo klasickou verejnou prepravou za cca. 12 dolárov. Jediný problém je, že treba ísť najskôr do hlavného mesta San José a odtiaľ si zobrať bus do La Fortuna
  • rovnako ako v Montezume som bývala cez couchsurfing, čiže osobne neviem odporučiť žiadny konkrétny hostel, no pravdou je, že v LF je viac hostelov ako domov a ceny sú približne rovnaké.

KARIBSKÉ PUERTO VIEJO

„Rampampampam, letíme smer Karibik…“ Oh áno, túto balkánsku piesenku od Medial Banana som si spievala asi tri mesiace predtým, než som išla na Kostariku a keď som prichádzala na východné pobrežie, tak som s tým otravovala kamošku skoro celé štyri hodiny.. Pekne nahlas, dve vety, ale môžem sa pochváliť chalanom, že už aj Nemky si ju spievajú! Pusti si, určite ti spraví náladu :)

Puerto Viejo a vlastne celé východné pobrežie, je úúúúplne inde ako západné. Ten karibský spomalený vibe je cítiť ešte skôr než nevystúpiš z autobusu. Neviem to ani opísať, no to západné pobrežie je celé také „zapadné“ - zhon, dôležité veci, „čas sú peniaze“… Stále nie tak ako to poznáme my a stále majú veľký chill, no to východné je úplne iné - spomalené, všetci sa usmievajú, dobre naladení, pohubkávajú… ok, je pravda, že asi sú furt nahulení ale aj tak - je to iné :D

Puerto Viejo je opäť malá, ale čarovná dedinka. Všade to hýri pestrými farbami, predajnými stánkami, loďkami domácich a dobrou náladou. Napriek tomu, že keď som vystúpila z autobusu, lialo ako z krhly a nemala som vybavené žiadne ubytko, hneď som si toto miesto obľúbila. Síce tam toho veľa nie je, no určite sa oplatí navštíviť Puerto Viejo už len kvôli tej atmoške!

Odporúčam prenajať si bicykel a ísť sa voziť kam len ti nohy vládzu! V okolí je množstvo pláží, ktoré vyzerajú presne ako z katalógu na karibskú dovolenku.

Opäť musím priznať, že som mala smolu na počasie (ako vždy keď som v Karibiku!!!) a tak mi tri dni v podstate pršalo, ale po týždni strávenom v slnečnej Paname mi to až tak nevadilo. Našla som si skvelý hostel priamo na pláži, ktorý mal terasu na koloch v mori, takže som celé moje posledné dni na Kostarike len ležala, popíjala karibský rum a čumela ako sa vlny rozbíjajú o pobrežie. Pohoda.

Upršaný Karibik - výhľad z terasy

• jednoznačne odporúčam hostel Lazy Loft, v ktorom som bývala. Atmoška 100 bodov! Nie sú síce na žiadnych stránkach, ale maju facebook page a tam im stačí napísať.. Je superlacný a z terasy „skáčeš“ do vody. Naozaj. Pecka!

Na záver ešte pár tipov na miesta, ktoré som síce tentokrát nestihla, ale čoskoro to napravím:

• MONTEVERDE - adrenalínových nadšencov určite poteší jeden z najdlhších zip-liningov sveta, turistika cez visiace mosty v pralese a mnoho iných outdoorových aktivít
  • MANUEL ANTONIO NATIONAL PARK - jeden z najkrajších národných parkov plný opíc a leňochodov, či zaujímavej fauny a flóry
  • TAMARINDO - rovnako ako Jacó je to surf a pártymesto na západnom pobreží, ktoré sa oplatí navštíviť hlavne kvôli pláži ideálnej na surfovanie
  • TORTUGUERO - ďalšia malá dedinka na karibskej strane, kde sa dá buď oddychovať na pláži alebo opäť navštíviť neďaleký národný park

Západ slnka na pláži v Tamarindo (fotka od mojej drahej kamošky Eleni)

Dúfam, že som ťa presvedčila, že Kostarika má čo ponúknuť a dostane sa na tvoj bucket list. Ak máš nejaké otázky, dole v komentoch je na ne priestor.

Happy travels!

Ďakujem za prečítanie!

Ak sa ti článok páčil, prosím zdieľaj :)

PODOBNÉ ČLÁNKY

Comments: 0

FOLLOW ME!

SHOP NOW!

YOU LIKE MY WEBSITE?

GET YOUR OWN HERE:

NEED HELP WITH IT (LOGO, DESIGN OR CREATING ITSELF) ?